04.10.2011 | Miroslav Přerost

Role trenéra v nejmladší dorostenecké kategorii

Rozdělení mládežnických do tří skupin (junioři, starší dorost, mladší dorost) zvýšilo věkové rozpětí hráčů, se kterými trenéři v těchto kategoriích pracují. Mladší dorost, jak je vymezen, zasahuje do žákovského věku a na trenéry této kategorie jsou tak kladeny trochu jiné nároky. Více než u ostatních je důraz kladen na didaktickou a pedagogickou činnost.

Tři největší role trenéra

  • Učitel - realizuje učební programy na komplexní rozvoj svých hráčů
  • Vůdce – má velký vliv na své hráče, ale i na rodiče
  • Organizátor – řídí a neustále inovuje svůj tréninkový program
Trenér realizuje svůj tréninkový program a musí být připraven naplňovat tento program i přes různost svých hráčů. Trénování je mnohem více než jen naplňování učení jednotlivých dovedností.

Každý trenér by měl uzavřít vlastní závazek stát se efektivním trenérem. Musí mít potenciál a energii silně působit na hráče a velký vliv, který potřebuje k učení svých svěřenců.

Trenér je učitel

Učí důležité hokejové dovednosti
Pro trenéra neplatí spojení, že pokud perfektně ovládám nějakou dovednost, dokážu ji i nejlépe naučit. Ale platí, že potřebuje znalosti v oblasti učení dovedností, pravidel a strategie hry ke schopnosti to naučit. Jako učitel se musíš neustále vzdělávat jak zlepšovat důležité dovednosti. Při učení nutné zachovávat jeho pravidla (proces učení).
A jako dobrý učitel musíš vytvářet pocit zábavy u svých hráčů při učení nových dovedností.

Učí dovednosti s použitím postupných kroků a správných postupů
Základní dovednosti (bruslení, přihrávání, střelba) musí být učeny s maximální snahou o co nejlepší provedení.
Primární dovedností pro mladé hráče je bruslení. Je to však jedna z nejtěžších dovedností na učení a její zdokonalování nikdy nekončí. Každé učení musí probíhat za používání správných postupů. Zde trenér musí pracovat s dokonalou znalostí všech kroků vedoucích k excelentnímu provedení naučené dovednosti. Trenér musí sám neustále vyhledávat více nových specifikací a detailních informací jak rozvíjet učení. Přesto je nutné, aby trenér používal co nejvíce zábavných prvků v tréninku. Proto je tato role velmi náročná. Trénink nesmí kopírovat trénink dospělých hráčů.

Učí své hráče dovednosti pro ně srozumitelným jazykem
Je důležité, aby trenér byl schopen hovořit se svými svěřenci tak, aby byli schopni přijímat všechny nové informace. Používat takové výrazy a slovník srozumitelný pro danou věkovou kategorii. Používat jednoduchá klíčová slova pro důležité body k učení dovedností.
Vysvětlování a popis by neměly trvat déle než 3 minuty. Lze velmi efektivně využívat demonstrátory a videomateriál k učení. Jako velmi důležitý moment je si uvědomit, že hráči této věkové kategorie velmi rozdílně vnímají učení dovedností. Proto komunikace mezi trenérem a hráči vyžaduje individuální přístup. Možností je trénink dělit do malých skupin a upřednostňovat formu tréninku skupinového před proudovým.
Trenér musí znát všechny postupné kroky k dokonalému učení dovednosti. Jen dobrý trenér inovuje své působení na hráče a vyhledává nové inspirace pro zlepšení své práce.

Učení je více než jen hokejová dovednost!

Práce trenéra ve sportovním prostředí dává ohromné množství příležitostí učit a rozvíjet další dovedností, které nejsou přímo nutné pro hokej. Hráči se mohou současně učit další fyzické, psychologické a sociální dovednosti nutné pro běžný život.

Trenér je vůdce

Trenér vybírá a navrhuje 5 až 6 hlavních cílů, kterých chce dosáhnout do konce sezóny. Jsou to takové, které potřebuje každý jednotlivý hráč k tomu, aby se mohl úspěšně zapojit do dalšího tréninku nebo hry. Je důležité, aby tyto cíle odpovídali i věku dítěte.
Po ustanovení hlavních cílů je potřeba je detailně rozpracovat. Nutností je udržet v myšlení hráčů potřebu učit se a dosáhnout maxima možného nejen v rozvoji dovedností.

Už malé hráče je nutné vést k respektu k rozhodčím, soupeři, spoluhráčům, trenérům a rodičům. Učit je kontrolovat své emoce a hrát podle pravidel. Uměním trenéra je i přijímat pozitivně zpětnou vazbu.
 
Trenér rozdělí cíle do dvou hlavních skupin:
  • Cíle na učení a rozvoj pohybových dovedností
  • Výchovné cíle

Trenér vede své hráče ke schopnosti rozhodovat sami za sebe, rozhodovat se s ohledem na mužstvo a přebírat za svá rozhodnutí i odpovědnost.
Sestavuje pro hráče takový model, který hráči sami přijmou a bez nátlaku ho budou následovat. Jeho součástí by měl být i program propagující správný styl života. Musí najít i vhodný poměr mezi pochvalou a kritikou.

Podporuje rozvoj vůdcovské role u svých hráčů.

Vytváří pozitivní prostředí pro jednání s funkcionáři, rozhodčími a dalšími lidmi v okolí hokeje. Utváří v hráčích takový model sportovního chování, který sám zastupuje a jaký používá.

Jediný správný model chování je ten, který vede ke skutečnému sportovnímu prožitku pro všechny jeho účastníky.

Zaujetí pro práci a maximální úsilí trenéra je třeba přenést na hráče a tím maximalizovat kvalitu celého procesu učení. Dobře informovaní a přesvědčení rodiče mohou být zásadní podporou v celkovém rozvoji hráčů a vytváření týmu.

Trenér je organizátor

Sestavuje efektivní plán tréninků
Sestavuje tréninkový plán tak, aby v něm bylo zachováno dokonalé učení dovedností ve formě hry a zábavy.  Tréninky musí být dobře organizovány s efektivním využitím času. Použít ledovou plochu tak, aby byla využita aktivita všech hráčů. Je tím myšleno rozdělení hráčů do skupin s rozdílnými cvičeními, která pokryjí co nejširší spektrum rozvoje dovedností. Trenér pečlivě připravuje i své asistenty pro jednotlivé tréninky a stanovuje jim konkrétní úkoly v jednotlivých trénincích. Je důležité, aby se pohyboval mezi jednotlivými skupinami a tak měl možnost s každým hráčem během tréninku pracovat.

Asistenti, které si trenér sám vybírá, musí být sami přesvědčenými nositeli a podporovateli stanoveného programu. Je dobré, aby každý z asistentů byl i odpovědným nositelem některé části vypracovaného plánu. Všichni musí být s celým plánem dopodrobna seznámeni.