Nejzajímavější prezentace se budeme snažit dále rozpracovat a poskytnout trenérům v obsáhlejší formě.
V případě jakýchkoliv dotazů se neváhejte obrátit na účastníky semináře:
- Mgr. Petr Studnička (studnicka@cslh.cz)
- PhDr. Zdeněk Vojta (vojtazdenek@volny.cz)
Anotace jednotlivých přednášek
Joe Doyle (USA) – Osvojování dovedností u mládeže (6-12 let)
Dušan Benický (Slovensko) – Klíčové faktory bruslení
Autor se zkušenostmi s individuální přípravou hráčů různých věkových kategorií včetně hráčů NHL. Prezentace popisuje klíčové faktory působící na techniku bruslení (A- materiální vybavení – tvar a tvrdost boty, výška a profil nožů, broušení… B- tělesné předpoklady – postavení nohou, rovnováha a stabilita, funkční síla… C - biomechanika)Luděk Bukač ml. (ČR) – trénink dovedností
V prezentaci je popsána tvorba myelinové vrstvy a její vliv na rychlost a kvalitu vedení nervového vzruchu. Je označena jako klíčový faktor ovlivňující úroveň dovedností. V další části jsou uvedeny 3 metodické kroky pro učení dovedností: A – základní pohyb (vzorec), B – cvičení s otevřeným řešením, C – cvičení na čtení situace a reagováníTypické vlastnosti, které ovlivňují dovednosti: změna rytmu, koordinace ruce-nohy, elasticita svalu, anaerobní pohyb, core. Pro učení dovedností doporučuje rozložit pohyb na menší části, naučit tyto části samostatně a následně opět poskládat do jednoho celku.
Darryl Easson (Kanada) – Hodnoty ledního hokeje
Filozofické zamyšlení o tom, co přináší sport a lední hokej. Myšlenky zabývající se přínosem ledního hokeje pro mládež by bylo možné efektivně využít při tvorbě strategie náborů dětí. Zdůrazněn je rozvoj osobnosti ve všech sférách, jako je např. disciplína nebo týmová spolupráce. Ale především je to zábava. Cílem tréninku není pouze rozvoj hokejových dovedností, ale také celkové osobnosti.Darryl Nelson (USA) – základy silového tréninku
Autor pracuje jako kondiční trenér v systému USA Hockey u reprezentačních týmů U17 a U18. Zdůrazňuje úlohu silové přípravy na herní výkon, za prioritu považuje připravit rychlé, silové bruslaře. Z toho důvodu se ve více než 80% tréninků zaměřuje na nárůst síly, kdy se provádí 1-5 opakování se zátěží 80-100% max.Zdůrazňuje kvalitu provedení cviku správnou technikou, varuje před více opakováními v únavě a špatným technickým provedením. Převážně používá 3- dimenzionální cviky zahrnující koordinaci, do cvičení zapojuje více kloubů, provádí pohyby v různých směrech, cviky provádí odděleně na každou polovinu těla/končetinu.
Preferuje anaerobní energetické krytí silového tréninku, tj. provedení maximální rychlostí a silovým vkladem. Takový silový trénink zlepší schopnost používat rychlá svalová vlákna v každodenním specifickém tréninku.
Jim Brithén (Švédsko) – obranné dovednosti
Švédský odborník prezentoval téma v tréninku často opomíjené. Představil švédskou metodickou pyramidu (progrese od základny k vrcholu-viz. obr.+ český překlad).Na teoretické bázi je komplexně řešena role hráčů v utkání ve fázi útočné i ve fázi obranné. Autor také stanovuje teoretické podmínky pro úspěšnou obrannou hru a vysvětluje základní používané pojmy. Zdůrazňuje, že individuální taktika by měla dobře zapadat do týmového systému. Čím lepší jsou individuální dovednosti, tím větší je zlepšení v týmovém výkonu.
Eugen Laczo (Slovensko) – Biochemické a fyziologické parametry hokejistů
Autor ve svém příspěvku prezentuje studii provedenou v klubu Slovan Bratislava. Tématem jsou změny ve vnitřním prostředí hráče v průběhu utkání a bezprostředně po jeho skončení. Studie se opírá o hodnoty získané opakovanými odběry krve během utkání při střídání, v jednotlivých přestávkách a po utkání u hráčů s rozdílnou úrovní VO2max.Naměřené hodnoty objektivně popisují průběh zvyšování laktátu v krvi v průběhu utkání a rychlý pokles v závislosti na úrovni VO2 max.Svými zjištěními autor boří některé zažité mýty o významu tréninku na zvyšování hodnoty VO2max na úkor intenzity činnosti. Dále pak mýtus o dlouhodobě přetrvávající zvýšené hodnotě laktátu po utkání. V diskusi autor poukazoval na možnost ovlivnění úrovně VO2max pomocí anaerobních cvičení vysoké intenzity a vysokého silového nasazení.
Studie je zajímavým příspěvkem k problematice stavy tréninku, volbě intenzity zatížení takovým způsobem aby co nejvíce korelovali s podmínkami v současné hře.
Marian Jelínek (ČR) – Stav mysli
Prezentace z oboru psychologie. Tematika toho co všichni intuitivně vnímáme, ale nejsme schopni pojmenovat a vysvětlit. Oblast kde se nalézá pravděpodobně největší prostor pro zlepšení sportovní výkonnosti. Otázka navození psychického stavu-zóny jako cíle psychologické přípravy před utkáním. Termín zóna je kvantifikací psychických dějů v mozku hráče v průběhu utkání. Možnosti navození tohoto stavu a charakteristika hráče nacházejícího se v zóně. Filosofie motivace hráče při utváření kladného postoje mladých hráčů a jejich seberealizace ve hře. Popis možné didaktické posloupnosti pro ovlivnění pozitivního postoje mladého hráče.Jim Brithén (Švédsko) – Obranná vs. útočná taktika
V této prezentaci autor nabádá trenéry k zamyšlení a uvědomění si své vlastní trenérské filozofie. Trenér určuje herní systém a tím stanovuje určitý standard (pokud hráčům řekne, že mají čekat ve středním pásmu, 8x z 10 situací to udělají, pokud hráčům řekne, že mají začínat útok za svou brankou, 8x z 10 situací to udělají). Trenér je zodpovědný za budoucnost svých svěřenců, trenér je ten, kdo každodenně ovlivňuje hráče. Důraz je kladen na vyváženost obrana/útok, hokej je 50% obrany a 50% útoku a je odpovědností každého trenéra naučit hráče obojí.Autor preferuje útočný, pozitivní hokej, který je v jeho filozofii nejlepší cestou ke zlepšování hráčů i celého týmu. Hráči by měli chtít hrát s kotoučem. Jeho zásady pro trénink útočné hry jsou: A) začít vždy útočit ihned z prostoru, kde jsme získali kotouč, B) vždy se s kotoučem pohybovat, C) první přihrávka je klíčová, D) po přihrání kotouče spoluhráči se nabízej do spolupráce anebo zajišťuj situaci.
Opět je zmíněna švédská metodická pyramida, kde základem je správná technika individuálních dovedností a individuální taktika, která by měla zapadat do týmového systému.