27.02.2013 | Slavomír Lener

Proč minihokej? Do hnutí putují stovky plakátů s vysvětlením

Sportovní oddělení ČSLH připravilo ve spolupráci s TMK pro rodiče, hráče a trenéry v klubech propagační plakát „Proč minihokej?“, který osvětluje opodstatněnost hry na malém prostoru v nejmladších hokejových kategoriích.
V příloze najdete plakát „Proč minihokej?“, který si lze stáhnout a vytisknout. Paralelně s tím ČSLH začátkem příštího týdne  zašle na všechny KVV ČSLH  40 originálních plakátů ve formátu A3. Jednotlivé kluby si během března 2013 mohou výtisky vyzvednout a ještě do konce sezony vylepit na vhodných (nejlépe zasklených) plochách, především na zimním stadionu.  Klubům doporučujeme  ponechat  si rezervní počet plakátů pro začátek sezony příští. V případě potřeby pak ČSLH zajistí dotisk.

Podrobnější interpretace heslovitého textu z plakátu

Je zřejmé a prokazatelné, že správná kombinace tréninku a specifických cvičení na velkém a malém prostoru je pro rozvoj hráče nejefektivnější.   Na utkání se ale musíme podívat z jiného úhlu pohledu. V samotném utkání na standardním „velkém“ hřišti nesporně mladý hráč například zdokonaluje prostorovou orientaci a rozvíjí dlouhý „striding“ (bruslařský krok). Naproti tomu se však během utkání ale naprostá většina hráčů zapojí do herních situací jen 3-5 minut, pouhých 20 sekund je mladý hokejista v držení puku, a v průměru 1x vystřelí na branku. Během takového utkání je často mimo dění, nezapojí se do hry.

V Minihokeji je mladý hokejista prokazatelně téměř neustále v akci a je zapojen do herních situací. 3x častěji je v držení puku, 5x více se dostane do brankových šancí a 5x častěji vystřelí na branku. Brankáři jsou aktivní a v neustálém střehu. Minihokej nutí hráče k rychlejším změnám bruslení, častěji a včasněji přihrávat, pohotověji střílet, rozhodovat se a reagovat na neustálé změny směru a situací. Hráč má větší šanci dobruslit zpět po ztrátě puku a znovu vybojovat kotouč. Hra se téměř nezastaví, zapojení do hry je konstantní, hra vtáhne, je emotivní.

Do zápasu minihokeje mají minimálně zasahovat trenéři a rozhodčí. Hráče je třeba nechat hrát, tvořit, hráči musí mít prostor pro radost z každé povedené akce, šance, střely, vstřeleného gólu. Nesmíme se soustředit se jen na konečný výsledek.

Rovnoměrné zapojení všech hráčů do utkání posiluje týmové myšlení, kamarádství, respekt jednoho k druhému. Každý hráč dostane prostor pro zlepšení (barevné pásky). Vyslovujeme rázné „NE“ trenérům-výsledkářům v této kategorii.

Hra „Mini“ je v kategoriích žáků do deseti let prosazována v celém hokejovém světě, především ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku. V Kanadě a USA jsou populární ligy 3 na 3 na zmenšeném prostoru, dokonce se staví speciální zúžená hřiště. „Mini“ verze je samozřejmostí v žákovských kategoriích u nás i v zahraničí ve fotbale, basketu, házené, volejbalu.

Minihokej v tréninku. Mladí hráči by měli dostat v tréninkovém minihokeji ještě větší prostor pro samostatnost. Trenér by jim neměl téměř vůbec zasahovat do hry, měli by hrát bez neustálých pokynů a koučinku. Hráči pak budou sami vyhodnocovat a řešit různé herní situace, registrovat góly. Budou hrát bez stresu, zkoušet nová řešení a více tvořit.



Plakát ke stažení ve formátu A3 (*.pdf)