12.03.2014 | Petr Studnička

Pro trenéry: Hra v tréninku nejmladších kategorií

Na seminářích ČSLH pro trenéry žákovských kategorií a přípravek, které se uskutečnily před letošní sezonou, byla diskutována otázka navýšení objemu her v trénincích těchto kategorií. V tréninku a výuce techniky jsme oproti minulým rokům zaznamenali posun vpřed. Často ovšem máme problém s tím, udělat další krok – tuto techniku používat v herních situacích.
U nejmladších kategorií jsme hovořili o neřízené, spontánní hře, u starších o začlenění některých prvků individuálně-taktických dovedností, tedy o částečně řízené hře.

Zkušenosti jsou takové, že někteří trenéři hru zařazují pravidelně do každého tréninku, jiní pouze okrajově. Obecně však lze říci, že v nejmladších kategoriích potřebujeme v trénincích více hry. Stejné poznatky jsou také jedním z výstupů z návštěv regionálních trenérů v oddílech celé České republiky.

Při rozhovorech s trenéry i s bývalými vynikajícími hráči, se všichni shodneme: dříve měly děti více přirozeného, spontánního pohybu „na ulici“, po škole trávily většinu času venku, sportovaly a hrály různé kolektivní hry. Děti si vše organizovaly a řídily bez zásahu dospělých. V dnešní době je situace z různých důvodů jiná (rozšíření vymožeností moderní techniky, bezpečnost ve městech, atd.), výše popsané aktivity téměř vymizely. Rovněž současný přístup ke školní tělesné výchově je problematický.

Dětem tato přirozená pohybová aktivita a množství spontánní hry chybí. To se následně projevuje v jejich (ne)umění ovládat své vlastní tělo i při (ne)vhodném výběru řešení herních situací na ledě.

Jako trenéři se současnému stavu potřebujeme přizpůsobit, snažit se dětem alespoň částečně nahradit to, co bylo dříve samozřejmé a nebylo nutné se tím v tréninku zabývat. Je výborné, když hráče naučíme správnou techniku, ale to je pouze jedna část. Je třeba dát nejmladším hráčům možnost, aby si vyzkoušeli použití této techniky ve hře.
 
Letošní hokejová sezóna pomalu končí a trenéři brzy začnou plánovat tréninky mimo led pro přípravné období. Pojďme do tréninků u přípravek a žákovských kategorií zařadit kromě dalších prostředků také velké množství her a herních cvičení. Nejenže pro děti bude takový trénink zábavný, ale zároveň budou nuceny řešit herní situace a přirozenou formou tak budeme podporovat rozvoj jejich herního myšlení.

Podobný přístup následně doporučuji přenést i do tréninku na ledě, zkušenosti s mezinárodní konfrontací tuto filozofii jasně podporují.