28.08.2011 | Luděk Bukač

Luděk Bukač: Jak co nejlépe trénovat

Trenérské veřejnosti předkládám článek s výstižným názvem: "Jak co nejlépe trénovat". Uvedeny jsou čtyři konkrétní body, na které se trenéři mají zaměřit. Vše doplněno praktickými příklady. Pro článek byl použit materiál z webové stránky www.thetalentcode.com, kde je možné získat další informace a inspiraci.

Trénuj lépe!

Nejdříve zapomeň vše o talentu hráče, jeho genech, jeho potenciálu. Existuje jedno základní moudro. Když trénuješ lépe rozvíjíš talent hráčů, když pouze trénuješ, nerozvíjíš talent hráčů dostatečně.

Mnoho z nás si klade otázku: Jak lépe? Soustředíme se více na opakování dovedností, nebo zařazujeme neustále nové dovednosti? Jaká cvičení jsou nejvhodnější? Jak využíváme daný čas pro  trénink?

Často si nevíme rady, máme mnoho zajímavých možností, jak zorganizovat trénink. Co naše hráče nejefektivněji zlepší?

Každý efektivní trénink by měl obsahovat tato kritéria:

1. Dosahuje trénink, který provádíš maximálních schopností hráčů? Jak často opakují hráči jednotlivé cviky? Jak často se hráči dostanou během tréninku na hranu svých schopností? Jak často musí hráči vynaložit maximální úsilí? Kolikrát se hráči dostanou na hranu svých schopností každou minutu, hodinu?

Příklad :
Trenéři mají patnáct hráčů na ledě a jednoho brankáře.
Trenéři A rozdělí hráče na dvě poloviny do dvou rohů kluziště. Provádějí střídavě z levého a pravého rohu cvičení na jednu branku. Vždy pracuje pouze jeden hráč.
Trenéři B rozdělí hráče do 3 skupin pěti hráčích. Jedna skupina provádí kličku do forhendu se střelou na brankáře. Druhá skupina provádí bruslařské přechody z jízdy vzad do jízdy vpřed kolem pneumatik ve střední pásmu. Třetí skupina nacvičuje klamání se stahovačkou.

V tréninku trenérů A je v pohybu a akci jeden hráč, ostatní pozorují. U trenérů B jsou v akci vždy 3 hráči

2. Zaujetí. Provádíš takový trénink, který hráče zaujme. Stimulují tvoje cvičení pozornost hráčů?  Jsou v tréninku hráči emočně nažhavení? Emoce zvyšují zaujetí, efektivitu učení.

Příklad :
Hráč A opakuje obrat do bekhendu s následnou kličkou do forhendu a zakončením 20x dokola.
Hráč B opakuje to samé. Musí zvládnout pět opakování bez chyby, pokud udělá chybu (např. ztratí kotouč, nedá branku), začíná od nuly znova.

Hráč B trénuje lepší metodou. Opakovat něco 20 x dokola je nudné. Naproti tomu opakovat bez chyby je výzva. Vrátit se zpět na začátek a začít po chybě od nuly je emočně silné.

3. Účelovost tréninku. Souvisí náplň tréninku opravdu s tím, co chceš hráče naučit?

Příklad:
Basketbalový tým prohrává zápasy díky neproměněným trestným hodům.
Team A trénuje vždy 50 trestných hodů na konci tréninku.
Team B trénuje trestné hody vždy během tréninkové hry. To znamená, že hráči jsou částečně vyčerpaní a pod tlakem.

Team B, trénuje lépe. Trénink se blíží zápasovým podmínkám. V zápase se nikdy nestane, aby měl hráč 50 pokusů .

4. Okamžitá zpětná vazba.
Hráči potřebují během tréninku okamžitou, jasnou zpětnou vazbu.Jinými slovy, hráči sami v tréninku poznají co se jim daří a co ne. Trénink jasně vypovídá v reálném čase, kde jsou chyby a co děláme správně. Hráči nemusíte říkat dělej X a Y, sám to pozná.

Příklad :
Student připravující se na maturitní písemnou zkoušku.
Student A stráví sobotu provedením přípravného maturitního testu. Výsledky testu dostane za týden.
Student B provádí minitesty z jednotlivých částí  písemného maturitního testu. Každý minitest si sám opraví.

Student B zvolil lepší variantu. Okamžitá zpětná vazba, kde chybuji a kde ne zůstává v paměti. Zpětná vazba po jednom týdnu nemá velký efekt.

Efektivní trénink obsahuje výše zmíněná kritéria. Proveď si audit tréninků, které provádíš. Změň tréninkové jednotky podle kritérií, tak abys měl co největší efektivitu.

Často pouze malé změny zvýší výrazně efektivitu učení, tréninku. Zapojím v tréninku 1-2 hráče, nebo 5, nebo všech 15?
Čas, který strávíš plánováním tréninku je nejjednodušší investice, kterou můžeš udělat pro rozvoj talentu tvých hráčů.

Poznámka: Pro článek byl použit materiál z webové stránky www.thetalentcode.com.